Zware nieuwe metro zorgt voor snellere slijtage van wissels

Tot frustratie van veel reizigers duurde het deze zomer maanden voordat de kapotte wissel bij metrohalte Van der Madeweg was gerepareerd. Het probleem: de nieuwe metro's (M5) zijn zwaarder dan hun voorgangers. Ze worden vaker ingezet en kunnen meer reizigers vervoeren. Daardoor slijten wissels sneller.

Reizigers van metro 53 en 54 klaagden deze zomer over de vertraging die ze opliepen bij de Van der Madeweg. Doordat er een wissel stuk was die niet meteen kon worden vervangen, moest de metro daar een stuk langzamer rijden. 

'Onaangenaam verrast'
GVB houdt de slijtage van wissels in de gaten met een controlesysteem. Dat systeem heeft de slijtage bij de Van der Madeweg wel op tijd opgemerkt, maar de snelheid waarmee de slijtage verergerde, heeft GVB 'onaangenaam verrast', zegt een woordvoerder. 

Lees ook: Wissel bij Van der Madeweg na maanden eindelijk gerepareerd

Een bijkomend probleem was dat het bestellen van een nieuwe wissel veel langer duurde dan normaal. (Normaal 12 weken, nu 26 weken.) 'Het betrof maatwerk, dat duurt altijd langer', zegt de woordvoerder daarover. Daarnaast zorgde de vakantie van de leverancier voor extra vertraging.

Vaker problemen met wissels?
Ook al wordt het controlesysteem aangepast en zijn er alvast nieuwe wissels besteld, GVB 'kan niet uitsluiten' dat er niet nog meer problemen met wissels zullen voorkomen. 'Mocht zich een nieuw wisselprobleem voordoen, dan zouden we mogelijk weer met een snelheidsbeperking moeten rijden. Wij vinden dit, net als onze reizigers, heel vervelend. Maar veiligheid is voor ons prioriteit nummer één.' 

Doordat de kapotte wissel voor veel vertraging heeft gezorgd, is het zogeheten punctualiteitscijfer van GVB gedaald. Ter illustratie: in de periode van 1 april tot en met 27 mei was 77,3 procent van de metro's 50, 53 en 54 op tijd bij station Van der Madeweg. In de periode van 28 mei tot en met 12 juli was dat percentage gedaald naar 57,5 procent. 

Vertraging wordt niet meegerekend
Een te grote daling in punctualiteit kan GVB aan het eind van het jaar op een boete van de overheid komen te staan. Maar de vertraging door de wissel zal niet worden meegerekend. Daar heeft GVB namelijk om gevraagd en de Vervoerregio Amsterdam heeft daarmee ingestemd.

GVB: 'Dit soort ontheffingen vragen we heel incidenteel als zich uitzonderlijke situaties voordoen. Denk hierbij aan infrastructurele problemen. We zijn blij dat onze opdrachtgever erkent dat deze situatie uitzonderlijk was en ons daarvoor ontheffing heeft verleend.'

Lees ook: Tram 7 rijdt nieuwe route: 'Meer rust en ruimte in Witte de Withstraat'

Initialiseren Google Maps
  • Kaart
  • Street view
  • Als er geen beeld verschijnt, is de locatie te ver weg van een street view locatie