SP wil nog strengere regels overlast horeca

De SP wil dat de regels voor horeca worden aangescherpt als het gaat om overlast. Volgens de partij zou het stadsbestuur de straffen voor overlastgevende horecagelegenheden moeten onderzoeken.

Aanleiding voor de voorstellen van de SP is berichtgeving van AT5 dat het aantal overlastklachten voor geluid en horeca in de afgelopen vijf jaar is verdubbeld. In 2012 kwamen er 3798 van dat soort meldingen binnen bij de gemeente. Vorig jaar waren dit 9067 meldingen. En het aantal meldingen lijkt ook dit jaar weer te stijgen. 

Lees ook: Klachten overlast geluid en horeca ruim verdubbeld in vijf jaar tijd

'Kritische evaluatie'
'Het aantal overlastmeldingen van buurtbewoners neemt al jaren fors toe. Maar we horen vrijwel nooit dat een zaak die herhaaldelijk de regels overtreedt wordt gesloten door de gemeente. Het lijkt mij de hoogste tijd voor een kritische evaluatie van het beleid en aanscherping van de regels. Amsterdam moet een stad zijn waar plek is voor plezier én waar mensen fatsoenlijk kunnen wonen', zegt Tiers Bakker van de SP in Amsterdam.

Three strikes, you're out
De gemeente hanteert voor horeca een 'three strikes, you're out'-regel. Dat betekent dat bij elke overtreding de straf hoger wordt. Bij drie overtredingen raakt de zaak zijn vergunning kwijt. De SP suggereert dat de gemeente niet altijd consequent is met het sluiten van horeca na drie overtredingen. Daarom stelt de partij nu raadsvragen. Zo vragen ze hoevaak een overlastmelding niet heeft geleid tot handhaving. Ook wil de SP hoevaak de gemeente daadwerkelijk een zaak heeft gesloten.

Lees ook: 'Drukte blijft, maar prettiger en leefbaarder Amsterdam moet lukken'

Drempel om klacht in te dienen verlaagd
Het aantal klachten mag dan zijn gestegen, het is in de afgelopen jaren ook steeds makkelijker geworden om een klacht te melden. Met een paar handelingen op je telefoon kun je vanuit je huiskamer al bij de gemeente aangeven dat het café bij jou in de buurt de regels overtreedt. Via apps, de website en social media is de drempel om overlast te melden verder verlaagd.