Canta-bezitters emotioneel om aangekondigde productiestop: 'Het is een prachtmodel'

Grote onrust onder de Canta-liefhebbers. Deze week liet de fabrikant van het bromautootje weten na bijna 22 jaar te stoppen met de productie. Na dit nieuws kreeg het bedrijf tientallen telefoontjes binnen van emotionele Amsterdammers. Zij willen niet dat het wagentje uit het straatbeeld verdwijnt.

Ondanks de populariteit in de stad haalt Waaijenberg het autootje van slechts 1,10 meter uit de productie. Het zou steeds moeilijker zijn om aan onderdelen te komen. 'Dan praat je over een koplamp of achterlichten', vertelt directeur Frank Vermin van Waaijenberg Mobiliteit.

In 1995 reed de eerste Canta rond in de stad. Sindsdien rijden er in Amsterdam honderden Canta's rond en zijn velen er aan verknocht.  'De Canta is het populairst in Amsterdam. Oude binnenstad, weinig parkeerruimte, het stallen van scootmobielen is een probleem, dus toen heeft de gemeente heel veel Canta's verstrekt.'

Vermin heeft al tientallen berichten gehad over het nieuws om te stoppen met de Canta. 'Heel veel telefoontjes en ook enkele mailtjes. Zo schrijft iemand: "De Canta is voor mij niet alleen een vervoersmiddel, maar ook een weg naar vrijheid."'

Helemaal afscheid nemen hoeft overigens niet. Waaijenberg komt in oktober met een Canta 2.0. Vermin wil er nog niets over kwijt. Behalve dat er ook een elektrische variant komt. Marjanne Muyderman van de Cantaclub snapt er niets van: 'Het is een prachtmodel, waarom zou ie anders moeten.'